ČSN ISO 1819   (260005) Zařízení pro plynulou dopravu nákladů. Bezpečnostní předpisy. Všeobecná ustanovení

  • Norma: ČSN ISO 1819   (260005)
  • Název: Zařízení pro plynulou dopravu nákladů. Bezpečnostní předpisy. Všeobecná ustanovení
  • Kategorie: 2600 - Transportní zařízení, všeobecně
  • Katalogový kód:28647
  • Dostupnost:Tisk
  • Třídící znak:260005
  • Platnost:Norma je platná
  • Vydání:04/1993
  • Účinnost:05/1993 - doposud
  • Jazyk:Norma je v češtině.

ČSN ISO 1819   (260005) Zařízení pro plynulou dopravu nákladů. Bezpečnostní předpisy. Všeobecná ustanovení Norma Kat. číslo: 28647

 Zařízení pro plynulou dopravu nákladů. Bezpečnostní předpisy. Všeobecná ustanovení
Dlouhý název: Zařízení pro plynulou dopravu nákladů. Bezpečnostní předpisy. Všeobecná ustanovení
Krátký název: Norma
Třídící znak: 260005
Platnost: Norma je platná
Vydání: 04/1993
Účinnost: 05/1993 - doposud
Jazyk: Norma je v češtině.
198,00 
198,00  s DPH

Anotace textu normy ČSN ISO 1819   (260005)

Norma obsahuje ISO 1819:1977. Tato norma je podle § 3 zákona č. 142/1991 Sb., o československých technických normách závazná v rozsahu působnosti ČÚBP, SÚBP a SBÚ na základě jejich požadavku. Čl.1.1 specifikuje předmět normy, která obsahuje bezpečnostní ustanovení vztahující se na zařízení pro plynulou dopravu nákladů, jejich konstrukci, montáž, používání a údržbu, pro zajištění jejich nejvýhodnějších použití a pokud možno pro zabránění nehod a úrazů, vznikajících nesprávnou manipulací. Ustanovení obsažená v této normě je třeba v tomto smyslu přizpůsobit právním předpisům a požadavkům vyžadovaným příslušnými orgány jednotlivých zemí. Čl.1.2 specifikuje v podstatě rozsah použití a uvádí zejména: Bezpečnostní ustanovení uvedená v této normě se vztahují na normální pracovní podmínky stanovené v čl.1.3.1 bez ohledu na použití, pro které je zařízení určeno. Bezpečnostní ustanovení vymezují odpovědnost dodavatele k uživateli zařízení pro plynulou dopravu nákladů, mimo nosných konstrukcí (skeletu budov, podlaží apod.), ke kterým jsou tato zařízení upevněna, nebo na kterých jsou umístěna a za které je uživatel odpovědný, mimo případů, kdy tyto konstrukce jsou navrženy, dodány a smontovány výrobcem dopravního zařízení. Hlavním předmětem těchto ustanovení je bezpečnost pracovní obsluhy definované v čl.1.3.2. Kvalifikovaní pracovníci pro montáž, údržbu a opravy, kteří pracují nepravidelně podle požadavků osob odpovědných za provoz musí dodržovat zvláštní ustanovení, zejména uvedená v čl. 2.3.17 a 2.3.21.Osoby nemající určenou pracovní přítomnost v provozu nebo v blízkosti zařízení musí dodržovat zákaz vstupu do určených prostorů. Oba - v čl.1.3 této části normy zmíněné - pojmy se definují takto: Čl.1.3.1: Normální pracovní podmínky: Specifikované podmínky, které odpovídají pro použití zařízení pro plynulou dopravu nákladů. Normální pracovní podmínky jsou buď definovány uživatelem a schváleny výrobcem v době platnosti objednávky, nebo definovány pro standardní zařízení v katalogu výrobce, je-li vydán. Čl.- 1.3.2: Pracovní obsluha: Osoby odpovědné za používání (provoz) zařízení pro plynulou dopravu nákladů a dále osoby, které se oprávněně nacházejí v jejich blízkosti. Podobné definice jsou potřebné skutečně pro výjimečnou situaci, obecně jsou nepoužitelné. Norma dále obecně stanoví, že konstrukce a provoz zařízení pro plynulou dopravu nákladů volně ložených sypkých hmot a jednotlivých břemen musí vyhovovat zákonným a místním požadavkům, týkajícím se bezpečnosti všeobecně, dále zásadám, uvedeným v oddílu 1 této normy, (podstatná část čl.1.1, 1.2 a 1.3 viz výše), a konečně dále uvedeným ustanovením. (Dále jsou pak uvedena zcela konkrétní ustanovení, a to 20 bodů pro konstrukci, 19 bodů pro montáž a 21 bodů pro používání /provoz/). Z nich citujeme pouze ty, na něž se úvodní ustanovení jmenovitě odvolávají, a to tyto: Čl.2.3.17 stanoví: ´Kontrola a seřizování dopravních zařízení za chodu nebo provozu může být prováděna pouze při namontovaných krytech. Jsou-li tyto práce proveditelné pouze po jejich odstranění, musí být odkrytí omezeno na bezprostřední okolí (pohyb osob) s potřebnou opatrností a zejména omezeným přístupem k nebezpečným místům (vtažení - sevření)´. Čl.2.3.21 stanoví: ´Jsou-li prováděny práce na nechráněném dopravním zařízení za jeho provozu, musí osoba dobře obeznámená s činností zařízení být pohotově v blízkosti zastavovacího prostředku a dohlížet na pracující osobu pro zajištění její bezpečnosti´. Dikce i zaměření podobných ustanovení v obecně nezávazné normě ISO jsou pozoruhodné. ČSN ISO 1819 (26 0005) byla vydána v dubnu 1993.

 

Zdroj: Česká Agentura pro Standardizaci (www.agentura-cas.cz) - smluvní partner

Náhled obsahu normy dočadně není k dispozici.